EXPO XXI Warszawa
30 & 31 maja 2023

Wystawy i seminaria 2022

Obrazy autorstwa Michel Denancé

Michel Denancé / 10 lat fotografowania architektury
Wystawa fotograficzna czy architektoniczna? Jedno i drugie.

Michel Denancé jest dyplomowanym architektem, który co prawda sam nie zbudował żadnego budynku, ale uwielbia przyglądać się pracy innych. Zdołał nawet przekuć swoją pasję w zawód i wykorzystuje swoje zdolności kontemplacyjne do tworzenia fascynujących fotografii. Większość zdjęć prezentowanych na wystawie pochodzi z raportów zleconych przez architektów.

Fotografia architektoniczna nie jest najlepszą formą ekspresji dla fotografów o silnym ego. Jest bowiem na usługach architekta, a raczej jego dzieła i w pierwszej kolejności musi uczynić je zrozumiałym, a w drugiej – uwodzicielskim dla odbiorcy. Służy zarówno celom dokumentacyjnym, jak i reklamowym, ma zainteresować i oczarować opinię publiczną, jury preselekcyjne oraz potencjalnych klientów.
Od swoich początków ten rodzaj fotografii przestrzega w gruncie rzeczy dwóch zasad: pierwsza nakazuje, by pionowe linie budynku były tak samo pionowe na zdjęciu, a druga, która jest coraz rzadziej stosowana w praktyce zaleca, by zdjęcia robiono przy dobrej pogodzie – nie dla błękitnego nieba w tle, ale po to, aby cienie pomogły odbiorcy w interpretacji objętości i materiałów.

W przeciwieństwie do innych kolegów po fachu, którzy pracują w studiu, fotograf architektury nie może kierować ustawieniem, przesuwać ani modyfikować swojego obiektu. Rzadko ma zapewnioną wygodną perspektywę i nie może skorzystać z własnego oświetlenia. Jest więc zmuszony do tego, by dostosować się do kontekstu, wędrówki słońca i warunków pogodowych. Zachowuje jednak kontrolę nad scenerią i momentem: może wykorzystać szeroki widok obejmujący cały teren, a następnie zawęzić pole do najdrobniejszych szczegółów; może też ewentualnie znaleźć wzniesienia lub perspektywy projektu. Jeśli ma szczęście, może też udać się na sąsiedni, dogodnie usytuowany taras lub czekać, czasem na próżno, na przejście przechodniów bądź też bardziej sprzyjające światło.

Jego misją nie jest zasypanie klienta wyczerpującym stosem technicznie poprawnych zdjęć. Od momentu, gdy wykonuje zdjęcie, musi wybrać kąty i zaproponować spójne odczytanie budynku. Architekt łatwo wyszuka wtedy w otrzymanym raporcie fotografie (dwie, pięć, dziesięć lub dwadzieścia), które idealnie nadadzą się do publikacji, jego broszury lub po prostu wzbogacenia obiektu.

Budynek staje się ostatecznie najczęściej znany dzięki swoim fotografiom. Jeśli zachęcą ludzi do odwiedzenia budynku, zwiedzający będą w stanie uchwycić prawdziwą skalę projektu i doświadczyć fizycznego odczucia przebywania w nim. Co prawda rysunki, fotografie i filmy są ucztą dla oczu i wyobraźni, a przy tym najlepiej „wyjaśniają” budynki, ale dane miejsce można naprawdę poznać tylko wtedy, gdy się po nim spaceruje. A więc, miłośnicy architektury, ruszajcie w drogę!

Budynki prezentowane na tej wystawie obejmują szeroki zakres zleceń architektonicznych. Zostały zaprojektowane przez pracownie duże i małe, cieszące się większą lub mniejszą renomą, dysponujące bardzo skromnym lub ogromnym budżetem i są zlokalizowane na otwartych lub gęsto zabudowanych terenach, w dużych miastach i miasteczkach. Zdjęcia wybrane na wystawę niekoniecznie są tymi, po które dani architekci sięgnęliby w pierwszej kolejności. Chodzi raczej o to, by poprzez tych 46 projektów pokazać różne rodziny fotografii architektury (zdjęcia dzienne/nocne, kontekstowe/ogólne/częściowe, wykonane z ziemi, z góry bądź z helikoptera, ukazujące miejsca puste lub pełne ludzi).

micheldenance.com

Powrót do strony głównej

architect 
meets 
innovations

Inne kraje

Join the conversation #ATWPL

Media 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

Design & Plan

We współpracy z

 

 

Partner w zakresie oświetlenia 2022